‘Inkomstengroei zit niet in duurder maken seizoenkaart maar in ontwikkelen nieuwe markten’

Bron: ajaxfanzone.nl

Dat het Ajax sportief, maar ook financieel, voor de wint gaat is algemeen bekend. Commercieel directeur Menno Geelen legt in de Ajax Podcast uit dat er vier inkomstenbronnen zijn voor Ajax; de kaartverkoop (incl business seats en skyboxen), de sponsorinkomsten, de merchandising en de tv-gelden en transferinkomsten. Tegenover de inkomsten staan de flink gestegen salarissen van spelers, trainers en bestuurders.

Vooral de transferinkomsten rijzen bij Ajax de laatste tijd de pan uit.  ‘Als je Frenkie verkoopt, kun je van dat geld spelers als Marin, Promes en Martínez halen. Die jongens moeten ook een salaris krijgen en daarnaast investeren we jaarlijks elf tot twaalf miljoen euro in de jeugdopleiding’, aldus Geelen. Ajax wil verder groeien en om echt aan constructief aan te (blijven) haken bij de absolute top van Europa moeten de inkomsten dus nog verder omhoog.  Zo krijgt Chelsea bijvoorbeeld 160 miljoen euro aan tv-gelden. Bij Crystal Palace is dit 140 miljoen euro. En bij Ajax? ‘Slechts’ acht miljoen euro.

……

Lees het volledige artikel op https://ajaxfanzone.nl/2019/11/12/inkomstengroei-zit-niet-in-duurder-maken-seizoenkaart-maar-in-ontwikkelen-nieuwe-markten/